Pro Cucina

Plan de afaceri restaurant: ghid in 4 pasi despre cum sa-l scrii

Ca antreprenor stii deja ca un plan de afaceri este documentul cheie care furnizează toate detaliile operaționale necesare pentru punerea in aplicare a unei idei de business. Deschiderea unei unitati de alimentatie publica nu face exceptie.

Planul de afaceri pentru un restaurant oferă informații importante despre obiectivele, resursele, produsele și serviciile oferite, rezultatele scontate și alte detalii esentiale. Poate ajuta la identificarea si evaluarea riscurilor, precum si la atragerea investitorilor sau a unui imprumut de la banca. De asemenea, un plan de business poate fi utilizat pentru a monitoriza si ajusta performanta afacerii pe parcursul desfasurarii activitatii. Pe scurt, joacă un rol vital în determinarea dacă localul tau va avea succes sau nu.

Dar care este structura unui plan de afaceri si cum se face? Redam in continuare etapele de urmat in elaborarea unui business plan de succes pentru restaurantul tau!

Identifica audienta si scopul planului de afaceri

Felul in care vei construi planul de afaceri depinde, in primul rand, de audienta acestuia si de scopul pentru care il realizezi.

  • Il vei utiliza pentru a obtine un credit bancar? Verifica inainte daca institutia accepta doar anumite modele de planuri financiare.
  • Esti in cautarea unui investitor? Evidentiaza in document aspectele care prezinta importanta pentru acesta.
  • Ai nevoie de un ghid intern pentru luarea deciziilor de investiții, bugetare și alocare de resurse? Detaliaza proiectiile financiare, strategia operationala si de urmarire a implementarii planului.

Colecteaza informatiile

Iti recomandam sa colectezi cu grija toate informatiile necesare inainte de a incepe elaborarea planului de afaceri pentru restaurantul tau. Ai la indemana mai multe metode pentru a face acest lucru:

  • Cerceteaza piata prin sondaje, chestionare sau interviuri. Astfel poti afla informatii importante despre cererea pentru produsele si serviciile pe care vrei sa le oferi.
  • Studiaza concurenta, adica celelalte restaurante din aceeasi zona, pentru a intelege mai bine cum sa iti pozitionezi afacerea.
  • Consulta experti in domeniul afacerilor, restauratori si furnizori de echipamente. Vei obtine informatii pretioase despre nevoile specifice si costurile unor cuptoare profesionale sau pieselor de mobilier de inox destinat bucatariilor din HoReCa.
  • Cauta pe internet informatii despre regulamente si reglementari specifice deschiderii si functionarii unui restaurant sau pentru a te inspira dintr-un model de plan de afaceri.

Stabileste structura planului de afaceri

Organizarea planului de afaceri pentru un restaurant poate fi diferita in functie de scopul si audienta acestuia, insa va trebui sa contina o serie de informatii de baza:

Descrierea afacerii, a produselor si serviciilor

Aici vei detalia aspecte privind:

  • conceptul businessului, misiunea, valorile si obiectivele acestuia;
  • amplasarea restaurantului;
  • furnizorii si modul de aprovizionare;
  • beneficiile pentru clienti;
  • meniul;
  • spatiile destinate desfasurarii activitatilor (depozitare, productie, servire);
  • angajati;
  • Abatitoare, vitrine frigorifice si alte echipamente pentru bucatarie.

Descrierea pietei si a concurentei

Aici vei include analiza segmentului de piata vizat si a restaurantelor concurente, precum si modelul de pozitionare strategica a afacerii tale in contextul oportunitatilor identificate.

Organigrama si planul de recrutare

Trebuie sa mentionezi in planul de afaceri si informații despre structura firmei, descrierea pozițiilor și responsabilităților personalului, precum si detalii referitoare la personalul permanent si nepermanent. Concret, vei specifica numarul necesar de angajati, modul de testare a candidatilor, fisa postului pentru fiecare dintre posturi, de la administrator la barman si ospatar.

Strategii

Capitolul referitor la strategii din planul de afaceri al unui restaurant poate include informatii despre:

  • strategiile de marketing utilizate pentru a atrage clientela (de exemplu, oferte speciale, campanii publicitare, marketing online etc.);
  • strategii de promovare a produselor și serviciilor;
  • planuri pentru extinderea afacerii (de exemplu, deschiderea unui al doilea restaurant sau lansarea unei linii de produse conexe);
  • planuri pentru angajarea si formarea personalului;
  • planuri pentru a raspunde la situatii de criza;
  • orice alte strategii relevante pentru afacerea respectiva.

Pentru a dezvolta strategii adecvate, este foarte utilă conceperea unei analize SWOT (strengths, weaknesses, opportunities, threats). Astfel, vei putea identifica

  • Punctele forte, precum o locație excelentă sau o reputație bună pentru mâncarea de calitate. Acestea pot fi valorificate pentru a obține avantaje competitive.
  • Punctele slabe, cum ar fi o prezență online slabă sau o eficiență scăzută a proceselor interne. Pentru a evita pierderi sau a face fata competitiei, aceste aspecte vor trebui imbunatatite.
  • Oportunitățile precum oferirea unei varietati de produse de panificatie si patiserie proaspete, facute in-house. Pentru aceasta ar fi necesara achizitionarea unor echipamente precum: cuptoare de paine, dospitoare si alte instrumente specifice industriei panificatiei si patiseriei, care pot fi exploatate pentru a crește veniturile sau a atrage noi clienți.
  • Amenințările precum competiția puternică sau schimbările în gusturile consumatorilor, care trebuie anticipate și abordate pentru a evita pierderi sau a se adapta la noile condiții.

Planul financiar

În acest capitol trebuie sa arati proiectii financiare pentru venituri si cheltuielile necesare cu deschiderea, productia, promovarea si salariile pentru cel putin primul an de activitate.

De asemenea, este esential sa specifici care sunt investitiile necesare, precum si sursele de finantare. Daca scopul planului tau de afaceri este obtinerea capitalului de investitii, este foarte important sa creezi un buget, intocmind, in primul rand, contul de profit si pierdere si bilantul. In aceasta etapa este indicat sa te adresezi unui specialist contabil, pentru a castiga timp si a evita erorile.

Redacteaza planul de afaceri al restaurantului

  • Redactarea efectiva a unui plan de afaceri va fi realizata intr-un stil formal si direct.
  • Documentul trebuie sa contina coperta, cuprins, introducere, o parte descriptiva si una economic-financiara.
  • Accentueaza acele parti care prezinta interes pentru publicul tinta.
  • Utilizeaza imagini si tabele pentru a completa informatiile din text.
  • Fa continutul accesibil cititorilor prin utilizarea listelor.

Crearea unui plan de afaceri pentru un restaurant se face cu usurinta daca abordezi sarcina intr-o maniera metodica. Identifica audiența și scopul planului, colecteaza informațiile necesare, stabileste structura planului si elaboreaza proiecțiile financiare strategiile operationale. Tine cont de normele specifice si consulta specialisti pentru a obtine toate informatiile necesare. Investeste timp si atentie in elaborarea planului de afaceri, deoarece acesta va fi un instrument valoros pentru atragerea investitorilor sau imprumuturilor bancare, asigurand astfel succesul restaurantului tau.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *